Del 2

När vi väl hämtat hem min sagoponny Ella så skötte hon sig verkligen som en sagoponny också tills... Tills provmånaden var slut! Då kom det lilla monstret fram, helt tokig i skogen och ett vilddjur på banan! Vi slet och slet och tillslut så började det gå bra och vi började vinna några tävlingar tillsammans men det var ju då det var dags för större ponny. Ponny tiden går fort och man växer snabbt ur sina älsklingar!

Men när det var dags att sälja min fina Ella så låg mamma och pappa i skilsmässa så det fanns inte riktigt pengar och möjlighet att köpa ny ponny då.

Så vi bestämde oss för att jag skulle avlasta mamma och rida våran tokiga arab som var rädd för allt och ingenting! Vi började hårt på en gång och gick med i en hoppgrupp och Saratoga som vår arab heter hade aldrig hoppat innan det! Druttade av mest hela tiden men tillslut fick vi till det och när vi hoppade som bäst hoppa vi 110cm och när vi tävlade inom klubben i dressyr var vi oslagbara men såfort vi började tävla på lokalnivå klanka domarna ner på oss för hon var en arab. SÅ DÅLIGT OCH HELT FEL! (man kan ju verkligen inte tävla dressyr på en arab även om hon går hur bra som helst) Jaja iallafall samtidigt som jag red Saratoga så hade jag även en "sköthäst" kan nog mer kalla jag var medryttare på ett halvblods sto Nimbra, hon hoppade allt! Var het och helt otroligt tokig men sååååå j*vla rolig! Vi hade många fina år tillsammans men en dag bröt hon benet i hagen och det fanns inget att göra än att tabort henne :(

Saratoga finns kvar än och är nu 16år och rids bara av min mamma, lite lättare pass på banan och i skogen.

Blir väldigt luddigt skrivet det här men medans jag red Saratoga och Nimbra så tyckte pappa jag skulle få något eget! Så under sommarlovet till gymnasiet så förslog pappa vi skulle åka till Långerudgård och titta på en 5-åring. Jahopp tänkte jag, lät som det skulle vara en travare eller något! (Absolut inget emot travare men skulle inte vilja ha någon. Kanske bäst att tillägga att jag har tagit hand om 2st travare)

Nervöst åkte vi till Långerud och i en box hittar vi en stor mörkbrun halvblodvalack med lång man och såg mer ut att vara 30år, ha ha! Skämt och sido! Tog vi ut honom på gången och han var tvärhalt. Klappade lite och så, mer gick inte att göra då han knappt var hanterad och inte inriden. (Hältan visade sig senare vara en hovböld)

En vecka senare var det bestämt att denna fula ankunge skulle bli min, MIN HÅKAN! :)

Det visade sig även att min fula anka hade en helt fantastisk stam:

E: Master
UE: Hertingen


Nu har vi kampa tillsammans i 6år (Tror knappt det är sant! Gått såfort) och själva inridningen gick jättebra och han har varit så snäll fast han har ett helvetes humör som man inte vill bråka med! Osams många gånger! Under dom första åren träna vi väldigt mycket inför instruktör men sen drabbades han av lite små skador och vi flyttade längre bort ifrån ridhus och hade inte samma tränings möjlighet och sen för 2år sedan tog jag stora klivet och flytta till SKÅNE och valde att jobba som hästskötare åt Carina Brink (Jan Brinks lillasyster). Detta gjorde jag i 8månader och jag kan konstentera att hon och jag har verkligen inte samma syn på hästar! Jag lärde mig en del men inte alls så mycket som jag hoppats på! Hästskötare yrket är ingen dans på rosor och att kratta och mocka skit kan jag redan.

Tycker inte det är rätt att hästar ska vara ute ca 2timmar om dagen och sen ridas stenhårt 1timme och sen få stå i stallet. Hagarna är stora som boxar. Så jag protestera och ville ha min häst på bete och ja visst fick jag det! MEN då fick jag inte rida min häst? Helt sinnessjukt egentligen, hur kunde jag gå med på detta? Håkan eller jag mådde inte bra av att bo där. Jag gick ner i vikt och han gick upp och blev halt och fick andra skador! Så december 2010 bestämde jag mig för att säga upp mig. Början på 2011 började Håkans igång sättning igen!

Nu är vi på gång igen efter lite vintervila! Är så laddad och han med :) Detta ska bli vårat år!






Märker att jag har missat massor men det kommer väl komma fram allt eftersom :)

Håkan



Saratoga


Chantarella Star
Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE