Heras utveckling

Heras småsteg framåt i sin utveckling är helt otrolig och jag har så många att tacka som varje dag hjälper oss! Ibland åker vi lite bak men för det mesta går det framåt.
 
I onsdags var vi iväg på våran första gång på klickerkursen, spännande! Vi har lyxen att ha två instruktörer, Per och Lena på 5st ekipage. Vi började med att dom prata lite om klicker, kontakt med mera och sen fick vi berätta om oss och hunden och vad vi hade för ungefär mål. Jag och Hera har ju redan en väldigt bra kontakt men jag skulle vilja kunna klicka in saker på henne tex skavallerträning samt att vi får ordning på det fri följet som vi aldrig får till, vi kommer aldrig längre än dom där få stegen. Jag vill ju tillslut kunna få till det i nästan evigheter nej men ni förstår vad jag menar, det ska funka fullt ut.
 
I alla fall första övningen gick ut på att vi skulle ha hundarna lösa eller i koppel och inte göra något speciellt utan när hunden tittar på dig så ska den få klick - beröm - godis. Jag valde att dom fick klicka åt mig då jag är lite osäker på hur/när och var osv men tror både jag och Hera fattade det rätt fort. Så fortsatte vi så ett par gånger och sen träna vi att gå längre sträckor i fritt följ och det gick bra!
 
Har fortsatt i veckan nu med detta och det är helt otroligt vad dom lär sig fort och Hera är ju verkligen en tjej som gör allt för lite godis, den lilla råttan :)
 
Igår åkte jag ut till Degerfors BK för vi skulle fixa iordning lite med hindrena, eller ja vi gjorde inte så mycket utan stod mest och tittade på Peo som jobbade på ordentligt, det är uppfräschande av hinder som gäller! Degerfors BK är en klubb som inte har så många agilityintresserade men det ska vi se till att ändra på för nämligen så ska jag få hålla lite "kurser" där i agility trots att jag inte är färdig utbildad och det känns otroligt stort och kul och jag måste verkligen förvalta det väl tycker jag. Jag är väldigt på och vill så himla mycket men måste även se till att det blir ordentligt! Så ska redan nu sätta mig och se vad jag kan hitta för bra övningar och vad som kan vara bra att ta upp i "kurs".
 
Vi tränade även lite tillsammans, bland annat platsliggning (sittning, för kallt för Hera att ligga) och sen budförning! Åh jag är så stolt över min lilla lilla Hera! Vi gick först fram till Anna (som skulle vara mottagare), hon gav Hera lite godis på marken och jag stega iväg ca 10-15m och skulle koppla lös och hon skulle springa tillbaka till Anna och tro det eller ej i världens fart springer hon faktiskt tillbaka till Anna och så gör vi om det ett par gånger med mera och mer avstånd emellan, så roligt! Det funka och Hera gillade det verkligen :) Vi har ju kört mycket budförning förut men bara med personer hon känner, Anna var ju helt främmande för henne. Positivt och roligt! Detta ska vi absolut jobba vidare på och det är ju så kul när man får så bra hjälp som jag får av alla glada och hjälpsamma!

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar!:)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE