8/3

I onsdags var jag hem till en vän inom hundklubben som hade lagt ett viltspår till oss. När vi kom dit så prata vi lite först och hon berätta lite om viltspår då jag är helt grön på det.

Hon tog sin hund Ollie och gick ett längre mer avancerat spår då dom nästan gör det dagligen! Det gick undan för dom och hon blev överlycklig i slutet när hon hitta sin rådjursklöv och så stolt!

Dom hade ca 4-5 vinklar och inte alls lika mycket blod som Hera fick i sitt spår, så dålig på att säga hur långt det var men kanske 200-300m.

Heras spår var ca 50-70m, mycket blod och bara 1vinkel. Hera klara av det bättre än vad jag trodde! Men..... Hon har börjat gå så mycket på vittring, kan det vara på grund av all uppletningsträning? 
Vet heller inte om det är så mycket att lägga energi på eller om det är helt okej ändå? 
Ska ringa till min förra träningskompis i Skåne någon dag och be om lite råd och tips inom uppletande och viltspår! 

Sa på en gång att hon inte skulle leka/bita i rådjursklöven men det första hon gjorde var att ta ett redigt tag och mumsa på den! Så den fick vi med oss hem av snälla Mia och den har redan kommit till användning igen! 

I torsdags la jag ett vanligt spår med ca 3vinklar (med vanligt spår menar jag personspår!), dock blåste det lite mer än vad jag räkna med så efter andra vinkeln fick hon slutet i nosen så hon gick på slutet på en gång men ändå nöjd med henne. 
Tränade även lite uppletande men på ett helt annat sätt, körde på Inkis sätt: 

1: Gå med hunden i en båge till en plats du har tänkt ut
2: Kasta iväg en sak medan hunden ser på och säg "leta" (dock så sa jag inte det)
3: Gick tillbaka i bågen och till där jag börja
4: Sätt hunden eller ha den vid din sida och blicka emot föremålet och visa med handen och säg "leta"

Mening är att hunden inte ska gå i bågen utan att den ska förstå att den ska gå "rakt fram och på", tro det eller ej så gick Hera "rakt på" och så gjorde vi den övningen ett par gånger med bra resultat och sen avancera vi med 2 saker som jag kasta ut och då lät jag henne springa och hämta en och sen lekte vi och jag gjorde ett nytt "skick" och hon förstod att det fanns mer att hämta och det var otroligt kul att se för bara tränat med en sak förut! 

Idag så la jag ett nytt viltspår till henne ca 150-200m, hon hitta slutet med gick otroligt mycket på vittring och var så het? Det känns inte alls bra så måste verkligen få råd av Arne!

Just nu ligger Hera nöjt i sin korg och tuggar på en oxsena! På det imorgon igen, idag spåra vi på gärde så imorgon testar vi skogen! 




Kommentarer

Lämna gärna en kommentar!:)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE