2/6

Tillslut infann sig alla på klubben och kursen kunde dra igång!

Vi blev tillslut 6 stycken i kursen och 2 ledare. Det var många olika hundar och människor men mest småhundar, 4 små och 2 mellan.

Våra ledare heter Arne Sahlin och Åke Persson och dom verka vara helt super och jag kommer jättebra överens med dom och dom var verkligen hjälpsamma och svara på alla mina frågor.

Vi börja med lite teori först i klubbstugan och vi fick även berätta en och en om oss själva och våra hundar och när jag berätta att min vara Kinesisk nakenhund/Jack Russell så sa Arne på en gång "Ja då är det mycket hund!" Haha ja det kan man minst sagt säga!

Efter gått igenom lite hur spår går till och sådär åkte vi ut till ett ställe som heter Ripa och där på ett stort gärde hade Arne lagt ett spår till sin hund Chicko som han skulle gå först så vi fick se lite och sådär. (Jag och Hera har ju spåra en hel del så vi vet ju lite men det var många nybörjare med)

Hans hund var riktigt duktig och kunde koncentrera sig på sin uppgift fastän det var störningsmoment överallt. Framför gärdet var det crosstävling bakom gärdet var det folkrace och så gick vi ju nästan hack i häl på hunden men ändå kunde spåra så bra! Helt otroligt!

Efter det var det dags att lägga våra spår, vi dela in oss i två grupper med 3 i varje och var på två olika gärden. Jag hamnade i Åkes grupp och vi fick det lite svårare för vi hade lite sidvind och dom andra fick medvind och det är ju egentligen medvind man ska spåra i.

Jag och Hera fick prova något nytt idag för vi skulle nämligen  lägga godis i spåret och det är inget vi har gjort innan!

Medans spåren låg och gotta till sig, dom ska ligga minst ca 50min för bäst resultat. Så stod vi och prata och fick massa ideer hur man kunde få en mer alert och lekfull hund och att man aldrig ska låta hunden få leka själv. Man ska alltid bestäma när det är dags för lek och absolut inte ha hundleksaker liggandes framme. Egentligen rätt förstårligt men jag förstår även folk som har leksaker framme jämt men sån tur har Hera aldrig haft, hon får aldrig ha sina leksaker framme.

När det var dags att gå spåren så gick vi två och två, en på varsit gärde. Jag och Hera gick sist, konstigt nog för vi gick spåret först men mig spelar det ingen roll. Jag njuter av varje sekund tillsammans med hundkunniga personer för det ger så himla mycket!

Jag tog ut Hera och satt på henne hennes sele och hon förståd på en gång vad det var som var på gång, dock tror jag jag tog ut henne för tidigt för hon hann tappa stinget innan det var hennes tur. Visst hon spåra jättebra men hon blev väldigt förvirrad när det låg massa godis i spåret och hon tappa lite vad hon skulle göra.

Så min uppgift är att träna massor på att gå små spår och lägga ut godis så hon tänker doft = godis!

När alla gått spåren så åkte dom flesta hem men jag stanna kvar med Arne och Åke och sög ur dom lite mer info om allt möjligt samt att jag gick med när Åke skulle gå ett spår med sin Schäfer valp på 5månader. Vi var väl klara runt 13.00.

Och förresten vi började visst inte förrän kl 10.00 imorse, det var bara jag som var ute i väldigt god tid! Hehe.
På hemsidan stor det 09.00 men på PMet stod det 10.00 så tänkte att det är lika bra att vara där kl 09.00 så är man iallafall säker på att inte missa.

Nöjd med förmiddagen och nöjd med min underbara vovve :) Näst spårträning är på Torsdag kl 18.00!

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar!:)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE