Spår

Som sagt så spårade vi ju i torsdags med spårgruppen och det gick sådär. Vi la lite blandat godis/pinn spår. Hon gick förbi godisarna men markera båda pinnarna, DOCK så gjorde jag ett stort misstag och släppte iväg henne för mycket.
 
Inte jätte nöjd men dom mesta var helt mitt fel.
 
Stannade även kvar till sist och följde med när Arne och Åke gick varsina spår och det gick bra för dom båda. Helt fantastiskt att Åkes lilla 5månaders Schäfer kan vara så duktig!
 
Efteråt var Arne snäll och åkte med mig till klubben och hjälpte mig lite mer med Hera i lite mer sociala sammanhang. Meningen var att vi skulle köra budförning men vi gav upp den tanken rätt fort.
 
Budförning är att man går ett par meter ifrån varandra och kallar hunden mellan sig, det är bra träningen och får hunden att känna sig lite modigare.
 
Vi satt och prata länge om allt och inget, han har dock inte så höga tankar om min Hera och han sa att han nog egentligen tyckte det var bäst för en hund som Hera att få somna in för att hon förmodligen inte mår så bra och att hon är väldigt stressad. DOCK är det absolut inget alternativ för mig. Fick mycket goda råd i övrigt, alltid kul att sitta och prata med någon som har så mycket info och kan så mycket.
 
Såna tillfälle tänker jag ofta på min far, han är likadan. Kan allt!
 
Igår var det dags igen att spåra och som vanligt var jag där ca 1timme innan så jag kunde träna lite lydnad/rallylydnad. Lydnaden gick jättebra och var riktigt nöjd med henne trots att vi var ett par stycken på planen.
 
Spårningen gick inte alls bra. Igår sa Arne jag skulle prova näringsspår (godis i varje steg). Gick inte alls, hon tog kanske 5 godisar av sammanlagt 30stycken. Hon blev stressad och störd av att Arne gick bakom oss och att vi var nära dom andra. Riktigt missnöjd med dagen.
 
På kvällen tog jag Hera med mig och åkte ut och la ett spår i skogen och kan klart säga att det blev katastrof och det var mycket tack vare mig. Så la ett kort spår istället: 10m pinne - 5m avslut. Det gick sådär!
Och eftersom jag inte var helnöjd åkte jag till stallet och la ett spår där: 35m pinne - 45m pinne - 15m avslut/godis. Gick bättre men inte helt nöjd iallafall då hon inte riktigt marker pinnarna ordentliget men eftersom detta var hennes 4:e spår för dagen fick det vara bra så. Eftersom varje spår ska ligga ca 50min kan ni ju tänka er att detta tog tid!
 
Imorse hade jag stallet så tog med mig Hera och åkte ut dit och efter det åkte vi till Ripa, det är där vi spårar med gruppen. La på en gång ett spår: 35m pinne med godis under - 45m pinne med godis under - 25m leksak och godishög! OCH gissa? Idag gick det gör bra och fick till och med håll emot för hon var så laddad och hon markera och hitta godisarna vid varje pinne och idag är jag minsann nöjd med hennes insats, inget mer spår idag eller imorgon men på tisdag!
 
Åker nog till klubben i EM och tränar lydnad m.m.
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar!:)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE