Spår och uppletande!

Igår kväll åkte ju jag hem till Arne som sagt och vi skulle träna lite! Han hade lagt ett spår till Hera som var klart ungefär när jag kom dit.

Han hade lagt spåret ungefär 70m rakt med två pinnar och näring och sen en 90graders sväng åt höger och näring samt en pinne som avslut och massa näring. Första raksträckan gick jättebra sen tappa vi vart det svängde och Hera fick syn på att Arne gick bakom mig och då tappa hon fokus och blev förvirrad om hon skulle bry sig om Arne eller om hon skulle spåra. Så vi hittade inte avslutet men påvägen tillbaka så hitta vi avslutet.

Verkligen nöjd med henne trots allt. Arne som lagt spåret, nytt ställe och hon markera alla pinnarna. Dock måste hon lära sig att ha mer fokus och inte bry sig om allt annat, utan är det spårning så är det spårning.

Sen hade även Arne lagt ett spår till Chicko, längre och mer pinnar och svängar. Dock hade han också lagt mycket näring i spåret :) Han gick dom första pinnarna och sen fick även jag testa hur det är att spåra med en "riktig" hund. Haha, kan säga att det var SKILLNAD. Jag jämnförde det med att vara ute och beta med Håkan, 600kg som bara drar. Dock väger ju Chicko bara 30kg men vilken kraft det var i han iallafall. Han spåra jätteduktig :)

Efter det tog vi bilen och åkte ut i skogen och gjorde uppletande med Chicko och min lilla Hera fick stanna hemma för det är ingenting som hon kan vara med på.

För att bara vara andra gången som Arne körde uppletande med Chicko så var det riktigt bra. Hel impad blev jag :) Första gången jag är med på ett "riktigt" uppletande och får se och vet hur det går till 100%, SÅ roligt!

Vi gjorde som så att vi utgick ifrån en stig, Chicko fick sitta kvar på stigen och vi gick ut i skogen med ca 5m emellan oss och gick 10-15m in i skogen och gömde ett föremål , korsade varandra och gick lite omlott tillbaka. Detta kallas att man gör en korridor. Sen går man tillbaka till hunden, sätter den och förbereder hunden för vad den ska göra och säger åt den att "nu ska vi leta apport" "leta apport". Skickar ut hunden och förhoppningsvis ska hunden hitta det gömda föremålet!

Helt fantastiskt att dom klarar av sånt! Chicko hittade alla 9-10gånger vi gjorde så, första gången fick vi skicka ut honom en gång till men annars vara han snabb på att hitta dom!

Väldigt lärorikt att träna med någon som Arne som har så mycket information och kunskap, mer såna här kvällar kommer det garanterat bli :)

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar!:)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BLOGGDESIGN: SODRESSAGE.SE